fredag 4 september 2015

Kort om kärlek




Kärleksnoveller, kanske för högläsning? Novellixerna finns både som e-noveller i Novellix app och som behändiga tryckta häften, med en novell i varje.

Ett dockhem av August Strindberg
Från Novellix förlag. Här ett svar på Ibsens Ett dukkehjem. Sjökaptenen har ett lyckligt äktenskap med lilla Gurli. Så dyker mamsell Ottilia Sandegren upp, som är religiös och som gått på seminarium... Kan även läsas hos Litteraturbanken: Ett dockhem, ur Giftas.

Farväl mitt kvinnofängelse av Karolina Ramqvist
När man sitter i fängelse med sin älskade och den älskade ska bli frisläppt. Det sliter hjärtat ur kroppen. Från Novellix förlag.

Märit av Astrid Lindgren
Från Novellix förlag. Den lilla oansenliga och obetydliga flickan som älskar en kamrat så högt att hon offrar sitt liv.

Luise Justine Mejer av Astrid Lindgren
Från Novellix förlag. En brevväxling berättar en kärlekshistoria från 1700-talet, med Astrid Lindgren omisskännliga författarröst.

Evelina och Andersson av Stig Claesson
Ur Jag mötte en gång en ängel, Eriksson & Lindgren. Jag ville avsluta min högläsningstermin i klassen jag hade under våren med Evelina och Andersson, eftersom jag själv tycker om den alldeles särskilt mycket. Tyvärr blev det förhinder, så jag fick aldrig veta om deltagarna också skulle tycka om den. Jag sparar den till nästa termin.

"När jag var liten bodde jag med min gråhåriga morfar i en röd liten stuga just där vägen som går upp mot storskogen tar slut." 

Kommer hem och är snäll av Lars Ahlin
Ur Inga ögon väntar mig. Högläsning av Margaretha Krook på SVT:s Öppet arkiv.


Inga kommentarer: