fredag 9 maj 2014

QR-koder länkar ihop nätet med bibliotekets lyrikskatter

Sociala medier är väldigt bra att använda vid specifika tillfällen: när Nobel- och August-prisen meddelas, Internationella kvinnodagen, Världsbokdagen, Världspoesidagen (och alla andra temadagar), och så vidare. Även inlägg relaterat till skolan såklart; öppet hus, temadagar, studiebesök, gästande föreläsare, allt möjligt!

Till årets världspoesidag tog jag istället ut de digitala medierna till biblioteksrummet, med hjälp av QR-koder. QR-koder, som kräver en smartphone för att läsa av, fungerar kortfattat som en visuell internetlänk: skanna koden och något (förhoppningsvis) kul dyker upp i telefonen. På temat poesi valde jag på så vis ut länkar till poesiläsningar på Youtube och andra sidor, skapade koder, skrev ut och tejpade upp på borden runt om i biblioteket. Bland poeterna fanns allt från E. A. Poe och Sylvia Plath till experimentalister som Christian Bök och Tristan Tzara, fram till dagens Yahya Hassan. Man kan även ladda in ren text i en QR-kod, som inte kräver någon internetuppkoppling. Jag tror att jag gjorde det med en av Tzara-dikterna.

Om dessa koder sedan lockade några kursdeltagare att skanna och sedan lyssna igenom vet jag inte, men det är ju gesten som räknas! QR-koder kan man lätt generera på sidor som www.qrstuff.com, efter man hittat sitt material tar själva koden bara några sekunder att skapa och skriva ut. Här under är ett exempel på en av mina från Världspoesidagen.
/Andreas Johansson, bibliotekarie Östra Grevie folkhögskola

Sidor med QR-koder:
 www.qrstuff.com
http://mopper.se/

Inga kommentarer: