onsdag 26 mars 2014

Boksmörgåsbord



















Har du nån bra bok? säger E han är först, jag hör de andra komma släntrande och vet att de kommer att ställa samma fråga. Då får jag kramp i fantasimusklerna. Lägg till förväntningarna som spretar, tidsbristen, tidigare dåliga erfarenheter av läsning som deltagarna upplevt. Jag får kramp.

Jag har idéer, vet hur man kan hitta fler bra boktips men hur ska jag kunna tipsa om jag inte vet vem jag har framför mig? I alla fall lite grann. Det här förstod en lärarna och hon var dessutom nyfiken på vad hennes elever hade för erfarenhet av läsandet. Så vi gjorde så här:
Eleverna har fyllt i Annas Läsarbiografi om vad de läst, vill läsa, tidigare erfarenheter och vad de vill med sitt läsande med mera. Dessa fick jag läsa och begrunda.

Märkte att en del var högst ovilliga, några läste ofta men påfallande många ville läsa mer. Men vad? Jag fick ledtrådar; någon tyckte om böcker med djur, någon om fotboll, någon ville bli mindre cynisk(!).

Jag började med att leta upp några böcker, inte så tunga, med djur i handlingen. Det blev en liten hög. Fortsatte med andra ämnen; Gäng, ensamma kämpande pojkar, Kärlek (ett måste), fotboll, Övernaturligt, Utmana ödet, Svek, Ingen förstår mig, Sökande inåt, Historiskt, Spänning, Makt i gruppen. Det finns ingen klockren genre, dom går ju i varandra. Djurberättelsen är också spännande, Utmana ödet kan vara en bra kärleksskildring också och så vidare. Det går att kombinera både hit och dit. Och om du vet vem du har framför dej kan du ju välja ut särdrag när du berättar.

Fyra fem böcker i varje hög, den fick inte bli för tung och hög, skulle kännas hanterlig. Skrev lappar som jag vek, som placeringskort ungefär, och satte ovanpå.

Så kom de några stycken elever, precis lagom många ca 6-7 stycken. Fördelen med det var att vi kunde slå oss ner vid bokhögarna och börja prata. Dra ut någon bok och berätta lite. Alltså inte riktade boktips utan mer allmänt. Den som blev sugen började bläddra.

Så receptet är:
* en lärare att samarbeta med
* förförståelse genom läsarbiografierna
* tid att fundera och plocka ihop böcker
* mindre grupper och tid att småprata är ett måste.
Men man får testa sig fram utifrån hur man har det på sin skola i sitt bibliotek.
Det här kan vara en start.

/Annika

Inga kommentarer: