tisdag 25 februari 2014

Läsfrämjande med barnböcker


En klass på min folkhögskola läser svenska med sikte på att längre fram arbeta inom barnomsorgen. En lektion samlas de i biblioteket för att jag ska berätta om barnböcker. Förra terminen läste de bilderböcker och sagor och nu ska alla läsa varsin bok som passar för 7-12-åringar, Hcf- och Hcg-böcker. De ska också ta reda på fakta om författaren och sedan berätta för resten av klassen.

Jag plockar fram ur hyllorna och delar upp i kategorierna "roligt", "fantasi", "mysterier" och "sanna historier".

För tillfället dominerar väl Martin Widbeck och Helena Willis mysterieböcker om deckarna i Valleby alla topplistor över utlånade böcker på folkbiblioteken, så egentligen kanske man inte behöver tipsa om dem. Jag visar ändå Biblioteksmysteriet, eftersom den handlar om en bibliotekarie som är misstänkt för stöld av dyrbara böcker.

Det är kul att få tipsa om barnböcker. Det finns mycket bra barnlitteratur som kan ge läsupplevelser och goda skratt eller några tårar även för vuxna. Jag roas till exempel av Erlend Loes böcker om truckföraren Kurt och blir berörd av Ulf Starks böcker om den lilla pojken Ulf som växer upp i 50-talet. I boken När jag besökte himlen är Ulf vuxen och träffar sina döda föräldrar i himlen. Det är fint och sorgligt. Önskestjärnan av Ingelin Angerborn och Alexander McCall-Smiths böcker om Akimbo innehåller bra historier, som är ganska lättlästa och Katarina Taikons Katitzi har alltid varit en favorit hos mig.

När klassen är klar med sina presentationer några veckor senare kommer också några deltagare tillbaka till biblioteket och frågar efter Katitzi och efter böcker som liknar Monica Zaks Felix gatubarn, efter att de hört sina klasskamrater tala om dem. Det allra bästa läsfrämjandet tror jag är när deltagarna tipsar varandra.

Inga kommentarer: