lördag 22 september 2012

Den dag jag blir fri av Lawen Mohtadi



En bok för folkhögskolebiblioteket - Den dag jag blir fri av Lawen Mohtadi om Katarina Taikon.

Katarina Taikon fick inte gå i skolan som barn eftersom hon var rom och hon lärde sig läsa och skriva som 31-åring på Birkagårdens folkhögskola. Sedan blev hon en förkämpe för mänskliga rättigheter och författare. Här får man läsa både om uppväxten och om hennes senare liv och arbete under 1960- och 70-talen.

När jag var liten älskade jag Katitzi-böckerna och det var ett stort ögonblick i mitt liv som läsare när jag vid ett tillfälle fick möta Rosa Taikon. Det var som att träffa en av karaktärerna i favoritboken, vackra, snälla och duktiga storasyster Rosa, som också i verkligheten är en person att se upp till. Rosa Taikon har berättat om Katarinas liv för Lawen Mohtadi och många andra runt henne har också intervjuats.

Boken passar alla som har intresse för svensk historia och mänskliga rättigheter. Den första boken om Katitzi finns i pocket hos En bok för alla.

Läs mer här: Katarina Taikon vägrade skammen


1 kommentar:

Randi sa...

Lyssna på Katarina Taikon och Rosa Taikon - SR Minnen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=4201205

Besök utställningen Vi är romer! på Göteborgs stadsmuseum våren 2013.

Lördag 23 mars kl 13 invigs utställningen med invigningstal av bland andra Rosa Taikon. Musik med Svarta safirer, dans och mycket mer.

Läs mer om vårens spännande program kring utställningen Vi är romer! i Göteborgs stadsmuseums kalendarium.