onsdagen den 1:e februari 2012

Jag ska egentligen inte jobba här


Här kommer ett lästips! Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer från Ordfront förlag är en rörande roman, där 19-åriga Moa är huvudperson och berättar. Hon har tagit sig till Stockholm för att bli skådespelerska och medan hon väntar på sin chans börjar hon arbeta på ett äldreboende. Hon ska ju inte jobba där egentligen utan det är bara tillfälligt tills hon kommer in på någon scenskola. Hon tycker att de gamla är läskiga och att medarbetarna är konstiga. Hon tänker att hon ska jobba där några veckor, men hon blir kvar mycket längre. Skildringen av arbetet på avdelningen är ovanlig känns det som. Det handlar om vanliga, vardagliga människor och deras liv och drömmar. En del är gamla och på väg att avsluta, medan berättaren precis ska ut i vuxenlivet.
Jag ska tipsa mina låntagare i folkhögskolebiblioteket om den här boken! Jag tror nog att en del kan känna igen sig i Moa.

3 kommentarer:

Annika Hultén sa...

Vad bra att höra från någon som läst Jag ska egentligen inte...
Har fått frågor på den. Nu blir jag nyfiken!

Karina Roloff sa...

Jag gillade den verkligen. Man kände ömhet för huvudpersonen Moa, hon var så sympatisk. Det är en utvecklingsroman kan man säga. Vardaglig och rörande!

Annika Hultén sa...

Ja jag misstänker att många unga kan känna igen sig.