fredag 10 juni 2011

Med svidande strupe på folkhögskolan och i barnlitteraturen

Skolavslutning på folkhögskola kan vara alldeles underbart. Bröstet blir ömt, strupen svider, omöjliga muskler spänns för att inte brista ut i rörelse och gråt. Jag ser varje deltagare, varje ansikte, fyllda till brädden av glädje, vemod, lättnad, upphetsning, vad du vill. Musiken, dansen och sången, verserna, talen och leken. Allt sammanblandas till det som bara en avslutning på en folkhögskola kan vara. Jag tar med mig mina avslutningsminnen från denna underbara folkhögskola in i framtiden.

Det var helt rätt dag att spä på med ett stycke riktigt god bilderbok. Återigen sticker det i bröst och strupe, det stockar sig. Jag ryser fastän hettan vid skrivbordet är tyngande. Jag är berörd långt innanför kläderna. Jag vill köpa en till alla jag bryr mig om.


Boken heter Det röda trädet av Shaun Tan.
Skolan heter Kvinnofolkhögskolan.

Inga kommentarer: