onsdag 4 maj 2011

"Tidskriftslyftet"

Det är en imponerande tidskriftshylla vi har i skolans bibliotek. Jag hinner dessvärre inte mer än bläddra i några av tidskrifterna varje månad. Och det är ett dilemma som jag delar med skolans lärare har det visat sig. Under årens lopp har jag luskat med dem om vad som är gångbart i kurserna. Vad använder de själva för egen omvärldsbevakning och fortbildning, vad använder kursdeltagarna i sina studier?

Nu har jag kommit på ett mycket effektivt sätt att ta reda på detta. Nämligen genom en enkät i Google docs. Jag använde jag mig av någon annans instruktion, det finns många som bloggar om hur man gör. På fina Ugglebloggen finns den här instruktionen. Du väljer själv vilka frågor du vill ställa.

Själv lade jag upp alla tidskrifters namn och kopplade frågorna till dem, som t.ex. Känner du till tidskriften? Använder du tidskriften? Antingen ger man givna svarsalternativ, eller så lämnar man det öppet. Sedan delar man enkäten via mejl. Mottagarna klickar på en länk och fyller sedan i enkäten och klickar iväg den så att den hamnar direkt i verktyget. Om man vill skickar man ut både en och två påminnelser och bestämmer själv när verktyget ska sammanställa resultatet i önskvärt diagram eller tabell.

Ok, det är ju inte gjort i en handvändning, men ge det en eftermiddag, så ska du se att det är en otrolig tidssparare. Framför allt vad gäller sammanställningen.

Mitt resultat visade att många av lärarna hade dålig koll på vad biblioteket erbjöd för tidskrifter, samt vad de innehöll. Så jag bjöd in mig på ett lärarråd och tog med mig ett urval av sådant som jag trodde var intressant för dem, pratade lite om tidskrifterna, gav exempel på temanummer och användningsområden. Det var mycket uppskattat och nu börjar det röra lite mer på sig borta på hyllan. Nästa steg är att gå ut i kurserna.

2 kommentarer:

Annika Hultén sa...

Kanonbra idé! Både enkäten och att man kan göra den i Google docs. Supertips! Nu blir jag jättenyfiken på vad ni har för tidskrifter på ditt bibliotek ;) Kan man se det nånstans?
/Annika

Bodil Alvarsdotter sa...

Japp! Inte helt uppdaterad, ser att både Camino och Filter saknas...
http://www.kvinnofolkhogskolan.se/website1/1.0.1.0/87/1/index.php