onsdag 5 januari 2011

Nytt år, ny skrud

Vi firar Folkhögskolebibliotekens bloggs 3-årsdag med en ny framtoning! Vi tapetserar bloggen i varmröd medaljongtapet, för att värma våra kalla tår och frostnypna kinder. Röd medaljong är oslagbart i kombination med yllestrumpor, rykande buljong och läsning eller I-padmissbrukande i fåtölj med slapp stoppning. Och tänk bara dammiga boktravar mot den tapeten! Och ombyte förnöjer! Kanske skaffar vi oss en vårskrud när det knoppas, vem vet!

Vi ska fortsätta dela med oss av litterära, kulturella, politiska, bildande, reflekterande blogginlägg under det kommande året. På dessa tre åren har bloggen genererat hela 500 blogginlägg! För mig personligen är bloggen fortbildning och nöje i ett paket. Jag har lärt mig massor av mina kollegor och fått enormt många värdefulla tips och insikter av deras inlägg. Jag bläddrar lite i arkivet och hittar inlägg om nu gamla nyheter som Creative commons, Google books, Second life (vad i hela världen hände där, finns det kvar??) och mängder av andra nya begrepp. Vi har diskuterat informationskompetens, folkbildning, media, bibliotekspolitik och mycket mer.

Christina Garbergs-Gunn från Brunnsvik folkhögskola skriver ofta lyriska inlägg om poeter och arbetarlitteratur samt berättar om sina konstupplevelser, från när och fjärran. Att värna om den smala litteraturen och författarna som inte ligger på de stora förlagen är Christinas grej. Annika Hultén, Blekinge läns folkhögskola, som är en fena på informationssökning och källkritik, snappar ofta upp det senaste och delar med sig av sina erfarenheter. Maken till informationskompetens har sällan skådats! Och vårt senaste tillskott, Erik Hellman, Nordiska folkhögskolan, bidrar med nya ord och tankar från sin horisont. Ofta med litterära förtecken. Jag längtar redan efter fler inlägg från honom! Förhoppningsvis kommer dessutom ytterligare en bloggare att flytta in i år. Själv är jag högt och lågt, här och där. Skrattar gott åt ett gammalt inlägg där jag desperat läser mig igenom nätterna i väntan på att föda barn.

Att hålla bloggen lite saklig och opersonlig vet jag att vi pratade om när vi drog igång. Så att det inte blev en snackeblogg om folks privata världar. Och visst, det kan väl diskuteras. Tycke och smak är ju högst personligt. Och i detta nu är jag knappast opersonlig. Så min sammanfattning av Folkhögskolebibliotekets blogg är att det är en högst personlig blogg, eftersom vi som skriver här är av olika personligheter. Men det är en aktuell och seriös blogg, där det läggs stor vikt att lyfta det som är viktigt inom den värld där bibliotek och folkbildning möts.
Så, gott nytt bloggår!
Hälsar

Bodil Alvarsdotter, Kvinnofolkhögskolan

Inga kommentarer: