tisdag 4 januari 2011

Här ligger jag och hyllar Här ligger jag och blöder


Ibland återfaller jag till det lilla barnets behov av bekräftelse. Det blir jag varse om i olika situationer. Kan vara t.ex. när någon säger, "du, tack för att du tipsade om den där boken, den var ju helt fantastisk!" eller "den där sajten du hittade åt mig hjälpte mig oerhört!". Kan också vara en bloggare som skriver att Folkhögskolebibliotekens blogg är en vacker och läsvärd blogg! Se här bara! Det är då jag vill hamra intensivt på gilla-knappen. Och på tal om gilla-knappen, så kräver den här julläsningen större uppmärksamhet än så. En fanfar, ett fyrverkeri!

Årets Augustpristagare för barn- och ungdomsromanen Här ligger jag och blöder heter Jenny Jägerfeld och hennes behov av bekräftelse är förhoppningsvis inte överdrivet stort efter pressens otaliga hyllningar av hennes bok.

Jag gillar inledningen, slutet och allt däremellan. Jag gillar kasten mellan skratt och gråt och allt däremellan. Jag gillar tonen, humorn, svärtan. En ungdomsbok för alla vuxna, med yta och djup och ett ämne som berör. Jag tänker inte skriva vad boken handlar om, för om du som läser detta av en händelse inte tidigare läst om boken, får du snart reda på handlingen när du väl har den i din hand:-)

Längtar efter det första tillfället då jag ska vifta med den framför någon läsglad eller läsovillig folkhögskoledeltagare. Kanske när skolan startar på måndag!

Inga kommentarer: