torsdag 2 december 2010

Hårda paket äger!


I år ska jag vara ute i tid. Därför ligger mina julbokklappar redan i en hemlig låda och väntar på att bli inslagna. Så, utan recensionsambitioner presenterar jag här mina julboktips!

Till vem som helst som är vuxen och vill bli djupt berörd:
Maria Sveland - Att springa

Till 2-åringen som vägrar:
Åsa Mendel Hartvig - Tesslas mamma vill inte

Till arkeologen eller annan historiebokslukare (kan kompletteras med en påse nötter och en nötknäppare):

Hans Furuhagen - Bibeln och arkeologerna

Till 13-åringen som är förbi både HP och Twilight men vill läsa nåt snabbt och spännande och som bibliotekariemamman kanske egentligen inte tycker är så jättejättebra men säkert ändå kommer smygläsa:
Suzanne Collins - Hungerspelen

Till 7-åringen som behöver en klassiker i serieform för att kunna försvinna in i en annan värld än den där Bamse och Lille skutt bor:
Sara Olausson/Barbro Lindgren - Loranga, Dartanjang och Masarin

Till mamma som förtjänar en tung kombination av trädgårds- och matporr:
Malou von Sivers - Rosendals trädgård : ett år med trädgård och mat

Till vännen som behöver veta lite mer om maktstrukturer, patriarkatet och feministisk kamp (och till mig själv eftersom jag bara måste ha en egen):
Liv Strömqvist - Prins Charles känsla

Till en pappa eller nån annan som vill få sig en dos historik över faderskapets utveckling och granskning ur ett samhällsperspektiv:
Roger Klinth & Thomas Johansson - Nya svenska fäder

Till allätaren som nu vill förkovra sig i ett mycket aktuellt ämne:
Kajsa Ekis Ekman - Varat och varan : Prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan

GOD JUL!

Inga kommentarer: