onsdag 1 december 2010

Läsplattan - hur gick det?


Den ligger där och kikar ut ur sitt tajta fodral i skinnimitation. Tittar surt på mig, under lugg. Känner sig förstås oanvänd och därmed oälskad. Jag skjuter en bunt papper över den för att slippa tyngden av skuld.

Jag erkänner. Mitt läsplatteinköp har hittills inte genererat någon djupare relation. Knappt ytlig faktiskt. Men jag har nåt att skylla på. Det var nämligen så, att min första kompis gick sönder. Och det tog ett tag innan jag fattade det, så jag hann bli ganska trött på att hålla på att försöka få den att funka. När det slutligen kom en ny hade jag tröttnat och den blev liggande.

Jag hann läsa en bok på den. Jag vred och vände, förstorade och förminskade. Försökte få en känsla, vilken som helst. Bra, dåligt, fantastiskt, värdelöst. What ever. Men sen gick den alltså sönder och jag hann bara bli ovän med min nya kompis.

Det är inte det att jag är långsint. Eller lite då. Men jag ska faktiskt ge den en ny chans. Och jag funderar fortfarande på hur den ska kunna användas enklast i biblioteket.

Hur har det gått för er andra - ni som också skaffat läsplattekompisar? Har ni bekantat er eller rent av blivit förälskade?

1 kommentar:

Eric Hellman sa...

Spännande uppföljning. Jag har just kommit igång privat med att läsa e-böcker på telefonen.. rätt underhållande faktiskt. Det finns en bra app till android som heter aldiko (www.aldiko.com/) som gör det möjligt att läsa epub.-formatet. Det är ganska beroendeframkallande, detsamma gäller jakten på nya gratistitlar på nätet. Det finns några databaser på svenska och mycket mer på engelska. Jag tror på det här, men att det nog kan ta ett tag. Och varför kostar en e-bok nästan lika mycket som en tryckt bok? Hmmm...