torsdag 7 oktober 2010

Mario eller Liv?

När Nobelpriset i litteratur för några minuter sedan tillkännagavs i TV satt jag där utan någon vidare förväntan på vare sig det ena eller det andra. Kanske håller med Anna Charlotta Gunnarsson på SVT som tyckte att Liv Strömqvist vore en värdig vinnare. Jag är trött på gubbar, tycker att progressiva, politiska nytänkare som Liv skulle liva upp på Nobelprisredaktionen. Men nu blev det alltså Mario Vargas Llosa. Peruan, nyliberal, kusingift, programledare, en gång presidentkandidat. Kuriosa: ovän med Gabriel Garcia Marques under många år, bygger ett nytt rum i sitt hus för varje bok han skriver...

Jag har tre böcker i mitt folkhögskolebibliotek. Har inte läst någon av dem. De ser inte så utlånade ut heller. Däremot har jag läst allt av Liv Strömqvist och hennes böcker är ständigt utlånade. Får se om jag ger Mario en chans också. Titeln "Den stygga flickans rackartyg" låter ju i alla fall lovande.




3 kommentarer:

cgg sa...

Vi har sju av Vargas Llosa på Brunnsvik. Den jag minns starkast är "Till gudmoderns lov". Sensuell.

Anonym sa...

Jag är trött på tanter ;-)

Bodil sa...

Cgg: Tack för tipset!
Anonym: Ja men vilken tur du har! Tanterna är ju fortfarande i minoritet i de flesta sammanhang och gubbväldet håller ett järngrepp om såväl politisk makt som den litterära kanonen. Det är bara att gratulera!:-)