måndag 15 mars 2010

Web 2.0 - aldrig tar det slut, aldrig hinner jag ifatt


Jag hörde någon Internetanalytiker berätta att Internet idag endast används till 1 % jämfört med hur det kommer att användas i framtiden. Alltså, 99 % av aktiviteterna är inte ens påkomna! Verkar ju helt galet, när man tänker på alla dessa tjänster på nätet som man hör talas om men aldrig riktigt tar tag i att sätta sig in i. Jag har nyligen blivit småkär i Netvibes, ett sätt att hålla ordning på sina flöden, snyggt och kul! (Här är ett exempel på en Netvibes-sida från biblioteksvärlden). Men nu orkar jag inte ta in något nytt på ett tag.
På bibliotekskonferensen "Opening doors for open minds" i januari, delade professor Ross Todd med sig av sina guldkorn på webben. En sajt som han tipsade om, riktar sig till pedagoger som jobbar med webb 2.0, Web 2,0 tools for the classroom teacher. Om man förut tyckte att det fanns mycket därute som man inte hade koll på, så är det ingenting efter att ha tagit en titt på den här samlingen. Jag drabbas av "nä-nu-skiter-jag-i-att-försöka-ha-koll-på-Internetvärlden-och-flyttar-ut-i-en-ickeuppkopplad-koja-i-skogen"-uppgivenhet. (Ska bara kolla min Netvibes, Facebook, Deli.ci.ous, Twitter och blogg först!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Glöm webben ett tag, här kommer en diktstrof:
"Det fanns vårar i blåsippsskrevor
doft av jord och raster på stockar
under söndagspromenader
då vi trötta somnade i solen
nära humlors bon"

Ann Smith, såklart