måndag 22 mars 2010

Grattis ni på Biskops-Arnö!

Läste senaste DIK-forums - 2010:2 - platsannonser och trodde inte mina ögon - en folkhögskola som sökte en bibliotekare! Habo kommun och Biskops-Arnö folkhögskola söker en utbildad bibliotekarie. Helt otroligt, och en utförlig annons var det också. För er som inte förstår min förvåning kan jag kort säga att på landets 149 folkhögskolor finns det högst tjugo utbildade bibliotekarier, nästan ingen på heltid. Sedan blir det snabbt ett sluttande plan till näst intill obemannade bibliotek. Hur kan det vara så olika tänkte jag - på en del håll finns det inga folkhögskolebibliotek värda namnet och så finns det de som har utbildade bibliotekarier och bra verksamhet? Jag kom fram till att det måste handla om i alla fall två saker; synen på kunskap och en okunskap kring vad en bibliotekarie kan idag. Så för att ändå sluta i dur. Grattis ni som går eller jobbar på Biskops-Arnö folkhögskola! Grattis till en framsynt ledning som har förstått att ska man ta sej fram i olika medier och i cyberspace idag - då behövs en bibliotekarie som i samarbete med lärarna kan ge höjd kvalitet på verksamheten.
Personen på bilden har inget som helst med biblioteket på Biskops-Arnö att göra.

2 kommentarer:

Anna-Stina sa...

Det har även tidigare funnits en bibliotekarie vid Biskops-Arnö. Men nu söker man även ett utökat samarbete med folkbiblioteket i Håbo kommun. Tycker också det är roligt när man tänker till kring bibliotekarietjänster! :-)

Bodil Alvarsdotter sa...

Himla kul! Synd att man inte kan klona sig! Vem vill inte jobba på Biskops Arnö???