torsdag 11 februari 2010

Läsplattan till biblioteket, javisst! Men vilken?


Jag satt på en lekplats i somras och fick en föreläsning om sandlådepappans USA-importerade läsplatta. Han talade om den med en innerlighet som om plattan vore barnet. Barnet hade krupit iväg för länge sedan och jag hade börjat gäspa, när han äntligen rundade av.
Men nu är dom alltså här. Bokus och Adlibris tävlar om kunderna och förhandssäljer nu sina plattor av olika fabrikat, men med likartade funktioner. Båda lovar att det kommer att gå utmärkt att låna bibliotekens e -böcker på plattan.

Läsplatta i skolbiblioteket? Självklart. Möjligheten att kunna förstora texten till önskad storlek - hur bra är inte det?? Och att snabbt få tag i en bok, som kanske inte finns i papperstryck. Till ett ringa pris. E-böckerna kostar lite över hundralappen. Sedan hur man skall lösa utlåning och sådant, det har jag inte tid att tänka på just nu. Kanske kan vi börja med att använda plattan inom personalgruppen...

Hur som helst, jag tänker nappa på ett av nätbokhandlarnas erbjudanden innan jag hinner ångra mig. Har bara inte bestämt mig för vilket. Bokus erbjuder de 100 första kunderna ett superbilligt pris på plattan (1995:-) och 7 medföljande e-böcker (har i nuläget 1800 eböcker). Adlibris platta är billigare (1495:-) och då ingår 4 böcker (har i nuläget 500 eböcker). Jag har mejlat Bokus och frågat hur i hela världen man ska veta att man är en av de första 100 kunderna. Avvaktar svar.

Det är bara en sak som jag oroar mig för. Att jag efter att ha testat plattan kommer fram till att jag måste ha en egen. Nån annan som har läsplattefunderingar?

bilder: Bokus och Adlibris

4 kommentarer:

Annika Hultén sa...

Jag har beställt en idag. Det är absolut värt att testa. Hur man sedan gör rent praktiskt på biblan får vi nog pröva oss fram till. Jag skulle gärna vilja låna ut plattan till eleverna och höra deras reaktioner. Tänk om plattan kan få en "jag läser aldrig böcker"-person att bli nyfiken när de ser att man kan laborera med texten, större t ex. Men som sagt först testa.

Eric Hellman sa...

Jag har läst, funderat och jämfört. Adlibris platta Letto verkar hantera många olika format, och vara prisvärd, medan "Kindle-look-a-like-en" iRiver Story (snyggast!) verkar mer läsvänlig och med fler funktioner. Det som gör att jag tvekar är inte plattorna i sig, utan att utbudet, åtminstone på svenska titlar, är torftigt än så länge. Se bara på böckerna som följde med Cybook Opus: inget att hänga i granen. Diggar man att läsa på engelska verkar dock läsplattan vara en succé. Det vimlar ju av pdf:er och epub:s (t.ex proj Gutenberg) av gamla klassiker därute, även en del intressanta på svenska.. (projekt Runeberg, som visserligen verkar köra i HTML-format) Jag har ett finger på "beställa-knappen" men håller mig ett litet tag... Jag har tillbringat helgen med att fantisera om vart läsplattan kan ta vägen om den får några år på sig. iRiver kombinerar ju även läsning med musikspelare (ljudbok), diktafon, kalender, högtalare och tangentbord.. När t.ex. dvd-spelaren kom kostade den också en förmögenhet, nu kan man köpa sig en hyfsad för 400 SEK i en välsorterad butik. Vad har hänt med läsplattan om 1 eller 2 år? Fler kombinerade funktioner, bättre utbud och normaliserat pris? Samtidigt är det ju halva nöjet att "haka på" i inledningen av den här nylanseringen... Kindle verkar göra succé i USA och behovet/lusten sprider sig snabbt hitåt. Jag tänker som Annika; kanske har det digitala formatet en förförande effekt på dem som upplever att pappersböcker är trista.

Bodil Alvarsdotter sa...

Det blev en Cybook Opus från Bokus. Minns inte hur jag tog det slutgiltiga beslutet, men jag vill minnas att den hade mer minne än Letton. Och mycket snyggare, men det spelar förstås ingen roll alls!:-)
Jag tänker att detta nog inte är den första och sista läsplattan, men jag är hemskt sugen på att vara med från början, och priset är ju överkomligt.
Bra tips om Guteberg. De går alltså att ladda ner till plattan? Sedan kanske vi kan diskutera hur vi ska använda plattan i bibblan, som Annika säger. Kanske ett ämne till höstmötet?

Bodil sa...

Nu är plattorna testade i GP. Den jag beställde från Bokus fick väl godkänt. Däremot fick Adlibris platta Letto, ganska dåligt betyg. Minns inte vad vinnaren hette, men testen finns säkert på webben.