fredag 8 januari 2010

Nytt år, nya visioner!

Tillbaks på jobbet efter oceaner av föräldraledighet. Hela sju månader sedan jag tog svängen genom referenshörnan för att skjuta in stolarna under borden, plockade bland dagens tidningar och tidskrifter, knäppte på datorn...

Under den här tiden har mina två arbetsplatser, två skolbibliotek, reducerats till ett. I går fyllde jag en kasse med det jag ville ta med från det ena skeppet innan det sjönk. Det bibliotek som jag började bygga upp för fyra år sedan står idag utan bemanning. Jag plockade ner ett par pärmar och en favoritpenna. Skrev små lappar som jag fäste på hyllor i förråd och i skrivbordslådor, av typen "Gåvoböcker, ej kat.", "Tillhör bibl.", "Nyckel till återlämn.låda finns på exp.". Och så gick jag runt en stund, lyfte på böcker som ramlat, plockade, rättade till, blev stående en stund, innan jag lämnade biblioteket åt sitt öde.

Så nu sitter jag här i mitt andra, mitt enda bibliotek. Det är fint. Jag har inte saknat det, men när jag nu är åter på plats, så är det en trivsam plats att återvända till. Några nya böcker på snurran vittnar om att min vikarierande bibliotekarie har funnits här och ömt vårdat vår skolas viktigaste rum.

Nu ska jag försöka blicka framåt, hitta en vision för mitt bibliotek. Jag ska vårda det ömt. Jag ska ta varje besökare i hand, eller åtminstone göra mitt yttersta för att få dem att känna sig välkomna. Här finns nåt för dig, ska jag säga. Och för dig och dig. Det må vara kaxigt för ett bibliotek av denna lilla dimension. Men visionärer kan alla vara, även vi som är små. Det viktigaste är att vi finns.

1 kommentar:

cgg sa...

"Nu ska jag försöka blicka framåt, hitta en vision för mitt bibliotek. Jag ska vårda det ömt. Jag ska ta varje besökare i hand, eller åtminstone göra mitt yttersta för att få dem att känna sig välkomna. Här finns nåt för dig, ska jag säga. Och för dig och dig. Det må vara kaxigt för ett bibliotek av denna lilla dimension. Men visionärer kan alla vara, även vi som är små. Det viktigaste är att vi finns."
****
Fint formulerat Bodil och välkommen tillbaka! Jag hoppas att vi blir många som tillsammans med personal, lärare, elever, deltagare, besökare formulerar visioner. Varför inte synliggöra dem här eller på BIFFs konferens på Folkbildningsnätet? www.folkbildning.net/biff