torsdag 3 december 2009

Hommage till arbetarlitteraturen

Idag 3 dec publicerar Dala-Demokraten min artikel "Kvinnor som skriver för livet". Jag utgår från Parnass, de litterära sällskapens tidskrift. Temat är kvinnliga arbetarförfattare. I texten lyfts Moa Martinson, Maj Hirdman, Maria Sandel, Maja Ekelöf fram. Kvinnor på M... Susanna Alakoski, Aino Trosell, Åsa Linderborg finns också med. De två förstnämnda med bilder tagna på Brunnsvik i samband med läsfrämjande seminarier och Ivar Lo-prisutdelning. Det tredje fotot i DD-artikeln visar Lars Furuland, nestorn inom svensk arbetarlitteratur.

Efter att jag i morse läst mitt husorgan får jag höra att Lars Furuland är död. Budbäraren är Lantarbetarens siste redaktör; jag får beskedet även per mejl från Aino Trosell, en av mina favoritförfattare som skriver fina - och sanna - ord om Lars Furuland på sin blogg.

När Brunnsvik fyllde 100 år 2006 valde vi att låta Furulands bok Svensk arbetarlitteratur bli skolans jubileumsskrift. Den boken lever, liksom Furulands andra texter. Hans doktorsavhandling Statarna i litteraturen (1962) står här i Bokstugan tillsammans med många andra verk. Vi är många som med tacksamhet minns Furulands folkbildande insatser. Vi är många som nu saknar honom.
Foto: Christina Garbergs-Gunn

1 kommentar:

DD-läsare sa...

I fredagens DD skriver nuvarande kulturredaktören Ulf Lundén och den dåvarande Bo Degerman en nekrolog över Lars Furuland. Den första längre minnesartikeln över nestorn inom svenska arbetarlitteratur: http://www.dalademokraten.se/sida/id/98220/

Fler artiklar kommer säkert i såväl dags- som fackpress.