söndag 27 december 2009

Böcker har sina öden

I en av mina julklappsböcker - Ljuset och rummet / Rom 1949 fotograferat av Lennart af Petersens. Omfotograferat 2000-2001 av Åke Hedström. Med essäer av Jesper Svenbro - inleds förordet med ett latinskt citat, habent sua fata libelli - böcker har sina öden. Orden är hämtade från romaren Maurus och citatet väcker min nyfikenhet och via Googles hamnar jag på en spännande nättidskrift - Dixikon - som jag nu bokmärkt. Här skriver ett stort antal kunniga skribenter om utländsk litteratur och kultur samt bjuder på essäer och bloggar, recensioner, notiser och information om utländska tidskrifter. Bokmärkt sen tidigare har jag naturligtvis antikvariat.net Utan den portalen hade inte praktverket från 2004 hamnat under min gran... Böcker är som ni vet färskvara och här borde Statens kulturråd fylla en uppgift att se till att rariteter aldrig går ur tiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Till mitt bibliotek använder jag förutom antikvariat.net även Bokbörsen (http://www.bokborsen.se) när jag behöver få tag på böcker som inte längre finns i handeln. Titlarna finns ju inte kvar så länge i vanliga bokhandeln, men det mesta går att hitta begagnat!
Karina i Sundbyberg