fredag 5 juni 2009

Kort resumé från en väntande, sömnlös...

Efter att under en tid plöjt igenom allt av Gudrun Abascal (Sveriges mest kända barnmorska) och andra spännande titlar som "Att möta förlossningsrädslan" och "Föda barn - timmarna du aldrig glömmer" bestämde jag mig hastigt att släppa genren och ägna mina sömnlösa nätter åt varierad läsning, plockad från mina försummade högar bredvid sängen.
De fyra senaste nätterna har det blivit lika många böcker. Lite skakad med uppspärrade ögon som egentligen borde varit slutna raketläste jag Hans Koppels "Vi i villa" (pocket). Kanske inte någon höjdarläsning för kärnfamiljsbevararen (men väl läsvärd) vilket gjorde att jag natten därpå fick väga upp med valda delar ur Edgren Aldén & Ernsjöö Rappes "Skriet från kärnfamiljen". Alltid trevligt när någon lyckas sätta ord på och formulera jämställdhetsproblematiken som råder. Inget nytt under solen och mycket referat från tidigare publicerad litteratur i ämnet, men för den som inte tidigare läst någon bok om familjen ur genusperspektiv är den en fin ingång.
Mera föräldraskap blev det i lilla entimmesboken "Hemliga pappan" (pocket) av Andreas Ekström. Jag tycker att det är lite sorgligt att något så enkelt som att en man beskriver kärleken till och vardagen med sitt barn, ska höjas till skyarna och ligga i travar på pocketshop. Men visst, kanske är det då inte så enkelt för män och pappor av idag och då må det vara.
Mycket berörd och med svidande ögon på morgonkvisten var tillståndet när jag läst klart Agneta Klingspors "Pressa läpparna här". Destruktiv kärlek och passion utan vett och sans. Klingspor är en klar favorit just nu. Så - vad ska jag ta till i natt då? Bok eller profylax?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till! Hoppas bebisen kommer snart...
Karina i Sundbyberg

Annika Hultén sa...

Spännande tider Bodil. Hoppas du får sova något - innan...
och att allt går bra såklart!
/Annika