onsdag 22 april 2009

Grafikens Mamma

För fem år sedan såg jag den första utställningen av Karin Mamma Andersson, det var på ett galleri i Stockholm och jag blev helt betagen. Mastodontmålningar. Realistiska. Overkliga. Vardagliga. Farliga. Tre år senare i maj 2007 klev jag runt på Moderna Museet och betraktade där än fler av hennes verk. Bland annat den ovan: Pojkarnas rum. Jag köpte katalogen - hoppas den finns i många bibliotek - och i den bläddrar jag ofta. Folianten ligger på en pall och kommer aldrig in i hyllan. Nu är Mamma Andersson aktuell igen. Som grafiker. Hela sommaren finns hon, dvs hennes nyproducerade verk, på Grafikens Hus i Mariefred. Gissa vem som åker dit?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Christina!
Vad roligt att du nämner Mamma Andersson, jag har själv en tavla av henne hemma i lägenheten :)

//Amanda Berg

Anonym sa...

Till och med 17 maj kan man också se Karin Mamma Andersson plus många fler samtidskonstnärer på nyinvigda Borås konstmuseum:
http://www.boras.se/kultur/boraskonstmuseum/utstallningar.4.2729790d11fccc5609b800011901.html