måndag 16 mars 2009

Träd, pappersmassa, böcker

En kort promenad på lunchen fick mig att tänka på Ivar Lo och hans Gårdfarihandlaren (1953). Det var den volymen som också blev en av de första 1976 i den nu än mer nedläggningshotade En bok för alla. Jag knäppte en bild och plockade sen fram Ivar Lo-Johanssons självbiografiska roman när jag återvände till bokstugan. Visst är hans inledning bra?! Ivar Lo var själv mycket tveksam till att hans första biografiska serie klassades som Hc medans den som kom på 70-80-talet hamnade på Gcz-hyllan i biblioteket. En tidig marklundare? Ivar Lo ville ha alla på skön...

"Eftersom jag tänkte bli författare hade jag börjat hugga pappersved i storskogen. Grundligare hade jag inte kunnat förbereda mig till min litterära framtid. Av pappersmassan skulle böckerna formas. Jag högg träd som för mitt inre öga förvandlades till romaner, dikter, dramer."

Inga kommentarer: