söndag 11 januari 2009

Havet mot Gaza

Dimman lättar inte över bergen. Jag ser ut genom köksfönstret och noterar i söndagens DN att Leif Zern längtar efter Allan Edwall och Ingegerd Waaranperä efter korrekturlyssnare i allmänhet och Krister Henriksson i synnerhet. Små kulturella understreckare om Teatertidningen, Teater Brunnsgatan Fyra och om ljudböcker. Alla(n) på sitt sätt en lisa för frusna själar.

Jag längtar efter fred och frihet, sommar och värme. När jag bläddrar vidare i bladet höjer Hans Lindström temperaturen + horisonten genom sin bildkommentar. Bokmärka Bonton, Lindströms elaka men ack så träffsäkra webbsida!

Blicken fastnar därefter på Mats Lundegårds krönika: "Havet som Gaza vetter mot". En text på Namn och Nytt som påminner mig och alla andra svenskar om att Medelhavet, semesterhavet där vi plaskar våra tår och smakar dess sälta, är samma vänliga hav som också vetter mot Gaza, vår tids krigsskådeplats: "Och alltsamman pågår och pågår för att vi vant oss och för att det är tillåtet med krigsförbrytelser på en del utvalda ställen. Och för att vi inte bryr oss, inte på allvar, inte egentligen."


Se länkar om Gaza i förra blogginlägget + dagens DN.
Kolla även Jinges web. Läs, agera, protestera!
Bilden visar Medelhavet en sommardag i Nice. Foto: cgg.

1 kommentar:

bodil-ja sa...

Jag växlar från den här bloggen till Bodil Malmstens och hittar då en blomma från vänner på andra sidan havet... KListra in länken:
http://www.finistere.se/blogg/bilder/blomma%20fr%20karibien.jpg
och förundras.