måndag 19 januari 2009

Fler fjärilar flyger...

Hela vintern är full av fjärilar! Jag fastnar för rubriken "Berörd av ett gripande avsked" där jag ligger på soffan och läser min tidning. Återigen möter jag "den danska sommarfågeln". Nu som teaterföreställning. Om jag vore i storstan skulle jag gå på urpremiären på Anders Paulruds bok Fjärilen i min hjärna, den som Bodil skrev så levande om här i bloggen i våras. Den unge skådespelaren Calle Stjernlöf blev också han djupt berörd av Paulruds självbiografiska text och skrev en pjäs som bygger på romanen, den som kom ut fem dagar efter författarens död i början av januari i fjol. Nu flyger fjärilen, nu flyger själen, ett antal kvällar på Kulturstudion, en ny scen i Stockholm. Kanske hinner jag dit...
Ps. Läs här Aftonbladets recension 090123. Ds

1 kommentar:

Bo K -son sa...

Paulruds bok var den tredje mest utlånade boken i fjol på Stockholms bibliotek så man får ju hoppas att det kommer många till föreställningen. Vi som missar får väl läsa boken en gång till...
Här Fem-i-topp-listan:
1. Åsa Linderborg “Mig äger ingen” 2. Peter Kihlgård “Kicki&Lasse” 3. Anders Paulrud “Fjärilen i min hjärna” 4. Khaled Hosseini “Tusen strålande solar” 5. Carl-Henning Wijkmark “Stundande natten”