söndag 4 januari 2009

Fjärilen fladdrar i vintersnön

Via nätet har jag nu beställt årets första bok: Dagfjärilar. Den är volym ett i Sveriges genom tiderna största bokverk vilket startade 2005. Tre år tidigare hade riksdagen klubbat beslutet att skapa världens första nationella populärvetenskapliga uppslagsverk. Nu har jag bestämt mig för att bli personlig prenumerant och ska på sikt botanisera i ca 35.000 arter... Börjar med fjärilar när snön lyser vit och temperaturen utomhus närmar sig minus 20 grader. För att överleva vinterkylan må man längta till sommar, ljus och värme. Och en och annan fjäril.

I söndagens DN läser jag om det hisnande projektet som ska pågå i 20 år och jag memorerar namn som bokbladskärare, spökdvärgmal och absintkapuschongfly. I min per snigelpost hemskickade volym kommer jag att möta helt omdöpta fjärilar: Björnbärssnabbvingen benämns grönsnabbvinge och älggräsfjärilen har till skillnad mot alla andra fått sitt namn förlängt, numera kallas den älggräspärlemorfjäril. Ordet gnistrar lika vackert som snön utanför linnegardinen (bilden) i mitt arbetsrum.

Vill du veta mer om växter och djur så studera Nationalnyckelns webbsida som dessutom har länkar till portaler och internationella artinventeringsprojekt typ brittiska Arkive - Image of Life on Earth. Du kan också öppna ArtDatabanken som arbetar med kunskapen om den biologiska mångfalden i Sverige; banken är både producent och förlag för det här mastodontprojektet som när det blir klart uppgår till hundra tjocka volymer. Det gäller att möblera om i bokhyllan!
Att Nationalnyckeln finns på alla bibliotek tar jag för givet!

Foto:cgg

Inga kommentarer: