tisdag 6 januari 2009

En fjäril som flög

Jag köpte en fjärilsbok häromdan. Ser ut som en tanke när jag nu får höra att den stora poetiska fjärilsdrottningen - Inger Christensen - är död. Jag minns hennes Sommerfugledalen och hennes Alfabet vilka båda står i bokhyllan. Den sistnämnda även på en husgavel i Köpenhamn. Hon, denna stora nordiska författare, porträtteras ser jag på nätet i Politiken och i svenska tidningar av bl a författarna Eva Ström och Ragnar Strömberg. Den förstnämnda ger en bild av deras möte på en folkhögskola och plockar även med några sonettrader lyhört tolkade av Sven Christer Swahn:

Så minn mig om en sommardag på Skagen
Då ängsblåvingarna i parningsflykten
Flög runt som himmelsflikar hela dagen
Med ekon av det blå från Jämmerbukten

Men vi som bara solade och andades
Så talrika som bara två kan vara
Fick kroppens element så sammanblandade

Av jord som havs och himmels mellanting
Två människor som gav varandra bara
Ett liv som inte dör som ingenting

Något nobelpris fick aldrig Inger Christensen. Kanske kan hon likt Karlfeldt få det posthumt? Läs mer om Christensen i Dansk Kvindebiografisk Leksikon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här en länk till en nekrolog över IC i Guardian: http://www.guardian.co.uk/books/2009/feb/19/inger-christensen-obituary