lördag 13 december 2008

Klappar att bläddra i - Boktips


Trettio bra titlar varav tre dubbletter bjuder DNs litteraturkritiker på i lördagens litteraturbilaga. Några av dem - bl a Johan Jönsons "Efter arbetsschema" - har vi redan puffat för här i biblioteksbloggen. Vill du läsa mer nyutgiven poesi rekommenderas dessutom Eva-Stina Byggmästars "Men hur små poeter finns det egentligen"; tvåtusenfemhundraåriga (!) Pindaros "Olympiska och pythiska oden", Ingvar Björkesten har översatt; Hanna Hallgrens "Jaget är människans mest framträdande sinnessjukdom"; Anja Utlers "Låga", översättning Linda Östergaard; Jacques Roubauds "Någonting svart", översättning Jonas Magnusson och Ulf Karl Olov Nilsson.

Det handlar om julklappstips, klappar att bläddra i. Eller varför inte låna böckerna på närmsta bibliotek? Fyll kassen med Pirinens serier, Virginia Woolfs eller Lars Noréns dagböcker, varva med några deckare - Theorin (prisbelönt), Larsson, Fossum - krydda med "Gomorra" och "Stridens skönhet och sorg" - omskrivna fackböcker av Roberto Saviano och Peter Englund. Toppa med ett lager romaner. Välj Enquist, Enright, Cartarescu, Jensen (nu i pocket!) eller folkhögskoledebutanten Amanda Svensson. Läs för livet!
Bildtext: Stina Wirséns tomtar illustrerar DN-artikeln "Här är årets bästa böcker"

1 kommentar:

Anonym sa...

"Läsningen gjorde att jag utvecklade min förmåga att drömma. Det var här jag började bygga upp min egen inre värld som tog mig bortom den inskränkta vardagen. Det var bland annat så jag skapades till den jag är i dag." Så skriver Lasse Winkler i sin decemberledare i Svensk Bokhandel: www.svb.se Rubriken är just "Läs för livet!"