tisdag 7 oktober 2008

"Sajten gör mig upphetsad"

"Nätantikvariatet Abebooks.com, den sajten gör mig alltid lika upphetsad, den har revolutionerat mitt arbete. Jag har nästan aldrig misslyckats med att få tag på en bok där, söker jag på någon obskyr titel kanske jag får en träff i Nya Zeeland. Boken finns bara i ett enda exemplar att få tag på i hela världen och jag kan köpa den med några knapptryck."

Jag citerar historikern och akademiledamoten Peter Englund som i en intervju i DN deklarerar sin kärlek till nätet men också sin skepsis till wikipedia. Kul artikel att läsa och på torsdag får vi alltså veta vem som får Nobelpriset i litteratur... Bilden - anteckningsböcker i skinnband - är hämtad från Englunds blogg. Läsvärd!

**** Och nu någon dag efteråt vet vi att det blev en fransman: Jean-Marie Gustave Le Clézio. Se mer i kommentaren + kolla Svenska akademiens webb. Roligt i sammanhanget är att Stig Dagerman-sällskapet ett par månader innan akademien utser denne radikale franske författare ( se bild) till årets Stig Dagerman-pristagare. Hans böcker finns utgivna av ett litet bokförlag i väst. En sann kulturgärning!



2 kommentarer:

Historiker sa...

"Stridens skönhet och sorg" heter Peter Englunds nya bok som finns i handeln nu i oktober. Säkert lika läsvärd som debuten och succén "Poltava".

christina garbergs-gunn sa...

... å så blev det en fransman i år: Jean-Marie Gustave Le Clézio...
Finns faktiskt omnämnd i Olssons "Litteraturens historia i världen" och Katarina Frostensson skrev redan 1982 - då nobelpristagaren i litteratur bara var 42 och nio år efter hans uppmärksammade debut "Le Procès-Verbal" (svensk översättning 1963: "Rapport om Adam") - en undersökning av Le Clézios roman "Le Guerre": "Att färdas genom kriget". Det kanske framgent är värt att kolla vilka akademiledamöterna skrivit om för att på så sätt få en en fingervisning om framtida pris... Läs mer på Svenska Akademiens webbsida som nu tillfälligtvis har stängt av vissa funktioner för att inte servern ska braka ihop...