torsdag 11 september 2008

En hållbar utveckling för boken


Läser om hållbar utveckling för boken i det senaste numret av Camino. Boken, den fysiska, är en miljöbov, det vet vi ju. Men ack så svårt det är, åtminstone för mig, att tänka mig en läsplatta i knät istället för två pärmar och fyra hundra papperssidor. E-böcker funkar inte för mig. Jag tappar koncentrationen så fort någon går på spårvagnen, eller när en fågel landar på fönsterblecket. Sorry, jag är inte teknikfientlig på nåt sätt (har stans flashigaste I-pod). Jag har bara inte kommit på hur man lyssnar på böcker. Jag vill läsa orden med ögonen, inte höra dem. 

Men man spår faktiskt en framtid där den fysiska boken tillhör det mer exklusiva, medan tidningar och mycket av litteraturen främst kommer att läsas som e-böcker, och för oss som inte gillar att lyssna på böcker, även på läsarplattor, i mobilen eller direkt i datorn. En hållbar utveckling för boken, helt enkelt!

Läser vidare om ett skönt bokförlag i Argentina: Eloisa Cartonera. De ger ut böcker tryckta på återvunnet papper med omslag av kartong, insamlat av fattiga människor mot betalning. Böckerna trycks vid behov och säljs direkt på gatan. De fattiga har råd att köpa böckerna och upplagorna är stora. Uppfriskande! Fria tidningen har en längre artikel om Eloisa Cartonera.

Inga kommentarer: