tisdag 26 augusti 2008

Somalia i litteraturen


Det är alltid lite obekvämt och sorgligt att meddela mina somaliska biblioteksanvändare att det inte finns särskilt mycket somalisk litteratur i vårt bibliotek. Nuruddin Farah är förvisso ett stort namn och Waris Dirie står förstås i några nötta exemplar på hyllan. Men där tar det stopp, förutom Lexin och ett par bilderböcker med folksagor. Hur ser det egentligen ut med den somaliska litteraturen och varför? Jag hittar en artikel i nyhetstidningen Focus från augusti 2006. I artikeln "Somalia skrivs i Sverige" får jag veta att den somaliska kulturen har sina rötter i det muntliga berättandet och att skriftspråket etablerades sent. 1972 kom den första boken ut i Somalia. Efter inbördeskrigets utbrott 1991 har all litteratur givits ut av somalier i exil och det talas om 150 titlar, många är romaner präglade av kriget. En enda är skriven av en kvinna. Sverige är det land som givit ut flest av dessa romaner.
Med dessa kalla fakta blir det lättare att förstå. Och jag blir nyfiken på om berättartraditionen fortfarande lever starkt, hos de somalier som nu lever i Sverige? Det är ju isåfall något jag avundas dem. Jag ska fråga nästa gång.

4 kommentarer:

Annika Hultén sa...

Lösa fragment som dök upp när jag läser detta. Undrar om jag inte hört ett radioprogram om det här?! Någon som skrev här i Sverige just nu. Bodde han i Biskopsgården...? I göteborg var det i alla fall. Kan ha varit senaste året?
I programmet talade de om precis det du skriver om här Bodil. Går det att hitta i Radions arkiv tro?
Ingen lokalradiostation...

christina garbergs-gunn sa...

Kolla http://www.bile.se där finns uppgifter om författaren som Annika efterlyser. Han har bl a besökt en av våra folkhögskolor i väst.

BILE sa...

www.bilehashi.se

BILE sa...

WWW.BILEHASHI.SE