torsdag 28 augusti 2008

Sex och politik i Ottar - ett måste!


Jag är lite utbränd på terminstarten och alla biblioteksvisningar den för med sig. Börjar dagen med att unna mig att bläddra i några blaskor. Fascineras av omslaget av det senaste numret av Ottar, hugger den. Ordfront får följa med också. Ottar-läsningen är en fröjd. Tidningen är snygg, informativ och förbannat viktig. Jag önskar att den satts i händerna på mig för si så där 20 år sen, när jag gick på högstadiet och all sexualundervisning som erbjöds var två lektioner krystad genomgång av könens olika delar.

Ottars jubileumsnummer heter "Sex och politik i 75 år" och ger en välbehövlig tillbakablick på sexualupplysning och sexualpolitik i vårt land. Artikeln "Klitoris - The story" är måsteläsning. Och nostalgivågen väller över mig när jag möts av bilden av den bok som jag minns var det mest omvälvande som hände mig i klass fyra. Hans-Eric Hellbergs "Kram". Jag läser att boken förbjöds i många skolor och bibliotek, medan man på andra ställen läste den högt i klassrummen. Att läsa om känslor kring sin sexualitet ansågs med andra ord både vara helt fel och bland andra helt nödvändigt. För mig var den i alla fall helt nödvändig 1983.

När jag tvångsmässigt lägger ifrån mig detta praktnummer av Ottar för att racerbläddra igenom Ordfront bakifrån upptäcker jag detta numrets tidskriftstips - gissa vad? Jo - Ottars jubileumsnummer förstås. Kritikern skriver sig varm och anser att "Det här numret borde bli obligatorisk läsning i skolor". Jag är beredd att hålla med.

PS. Massor av digitala resurser om sex och samlevnad finns här på Resurssidorna.

1 kommentar:

christina garbergs-gunn sa...

Tack för bra och aktuella tidskriftstips! Jag puffade för Bang och Ottar vid senaste biblioteksvisningen och då frågade en av eleverna om Ordfront fanns i hyllan. Fint att kunna säga ja och i Ordfront Magasin 2008:9 finns bl a en stark artikel av föreningens orförande Stefan Carlén - ekonom på Handelsanställdas förbund: Attacken mot facket - http://www.ordfront.se/www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Attacken%20mot%20facket%209_08.aspx (synd det inte går att direktklicka på länkarna i kommentarer, kopiera och klistra...)