tisdag 24 juni 2008

VARNING! Sommarläsning kan orsaka axelproblem!

Knäckte en axel för några år sen. Jag bar sommarläsningen på den, i en tygkasse från bibliotekshögskolan. Jag bär fortfarande tygkassar på axeln, har svårt att lära av mina misstag. Många av böckerna följer med tillbaks, olästa. Något mer lockande kommer i vägen. Men den där sprängfyllda, överambitiösa kassen vill jag inte vara utan. Några titlar som följer med hem i år är: Ur vulkanens mun (von Zweigbergk), En sorts kärlek (Kluun), Färden genom mangroven (Condé), Sonat till Mirjam (Olsson).

Vad ska jag inte läsa denna sommaren? Jag ska hålla mig borta från facklitteratur, särskilt sådana som handlar om hur man bygger trädäck och designar sin trädgård. Jag ska definitivt inte läsa om källkritik och informationssökningsstrategier. Jag tänker heller inte läsa en sjukt tjock mattsvart bok. Fingrade ett tag på den, läste två sidor. Fick en stark ingivelse. NEJ - den här boken är inget för mig. Jag pratar om Lars Noréns dagbok. Den får ligga här och samla damm. Roligare tänker jag ha! Vidare ska jag inte läsa deckare. Förra sommarens halsfluss gjorde mig till Stieg Larsson-slav under några dagar. Orkade dock bara ettan och tvåan innan jag fick diagnosen deckarutbränd. Möjligen slänger jag ner Måns Kallentofts Midvinterblod, om deckarsuget mot förmodan skulle infinna sig.

Dagstidningarna brukar lista sommarläsning. Kanske nåt att plocka där också. Boktips från kulturredaktionen på GP. Och här tipsar Åsa Beckman på DN:s webbTV om heta pocketböcker. Svenskans kulturredaktion är inte sämre än att presentera 24 favoritböcker, med kortfattade annotationer, som gör mig sugen på ett flertal titlar. Här nämns återigen Amanda Svenssons "Hey Dolly" och jag inser att jag nog måste få fatt på den där omskrivna debutromanen av den blott 21-åriga författaren. Annika - vad tyckte du??
Jag önskar eder alla en lustfylld lässommar!
Ps. Upptäckte precis Bokus nya möjlighet att filtrera sökningen, t.ex. på läsålder! Fiffigt! Ds.
Ps2. JAG ÄLSKAR KRISTINA LUGN!!! Ds2.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipsen och Inte-tipsen. Jag har precis läst ut Mark Haddons The curious incident of the dog in the nighttime/Den besynnerliga händelsen med hunden om natten. Den var så rolig och underbar och God. Läs den alla!
Vad skall jag inte läsa i sommar? En så intressant fråga men jag har både fågelböcker, Jo Nesbö och Madonna på sängbordet.


Katt-Katarina

Anonym sa...

Färden genom mangroven är jättebra! Har precis läst den. Ett annat sommartips som kommit på pocket är Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea, om unga kvinnor och kärlek i Saudi-Arabien.
Karina

annika_n sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
annika_n sa...

Jo först blev jag förtjust, förförd av Hey Dolly, läste med längtan efter mer av friskheten jag upplevde i början av boken. Sedan vet jag inte om det var hos mej eller någonstans efter hälften av läst bok som luften gick ur. Lite pyspunka. Förväntningar som sprack? Är i vilket fall som helst väldans imponerad av Amanda Svensson. Drastiska vändningar, ensamhet och humor är det mycket av. Jag kommer att snegla efter Dolly nästa gång jag besöker Malmö.
/Annika